Markanızı Güçlü Hale Getirin

Şirketler için en önemli varlık sebebi markalarının müşteriler tarafından bilinir olmasını sağlamaktır, bazı şirketler bunun için büyük miktarlarda paralar harcarlar ancak sonunda başarılı olamazlar. Bir de marka ve şirket kavramları sık sık karıştırılır, markamı ön planda olmalı yoksa şirket mi? Markanızı oluşturma sürecinde ne gibi husulara dikkat etmelisiniz? Tüm bu soruların cevaplarını bu yazıda bulmaya çalışacağız.

Al Ries ve Laura Ries'in yazdığı "The 22 Immutable Laws of Branding - Marka Yaratmanın 22 Kuralı" kitabında marka oluşturma sürecinde yapılan hatalar ve yanlış bilinen gerçekler yer alıyor. Marka Yaratma sürecini 22 Kural'da toparlayan yazarlar, kitap içinde tüm dünyaca bilinen markalardan da örnekler veriyor.

Öncelikler şirketler güçlü marka oluşturmak için yayılmacı bir yol izlemeli, eğer her işi yapmak isterseniz uzmanlığınızı kaybedersiniz ve bir süre sonra müşterilerin gözünde her işi yapar konuma gelirsiniz. İşin doğrusu çok fazla ürün veya model çıkarmak yerine markayı güçlü hale getirecek sınırlı sayıda model veya ürün üzerinde çalışmak gerekiyor. Eğer genişlerseniz kısa vadede satışlarınız yükselebilir ancak uzun vadede markanıza zarar vermiş olursunuz, sadece uzmanı olduğunuz işi yapmanız markanızın hayrına olacaktır.

Eğer işler iyi gitmiyorsa markanızı daraltmayı düşünebilirsiniz, örneğin bir bisküvi markası çıkardınız ancak bir türlü istediğiniz başarıyı yakalayamadınız ve markanızı olgunlaştıramadınız, bunun çeşitli sebepleri olabilir, en önemlisi zaten piyasada çok iyi markalar var ve onlar bisküvi işini çok iyi yapıyorlar. Siz bu durumda bisküvi üretiminin spesifik bir alanına yönelebilirsiniz, hedefinizi daraltarak örneğin sadece ballı bisküvi üreteceğiz diyebilirsiniz ve tüm tanıtım ve reklam faaliyetlerinizi bisküvi yerine ballı bisküviye yoğunlaştırabilirsiniz. Böylece müşterilere sizin lideri ve yaratıcısı olduğunuz yeni bir alan sunarsınız ve emin olun o alanın  lideri olduğunuz için başka bir firma ballı bisküvi üretse bile sizin pazar payınızı geçemecektir, çünkü onu siz yarattınız ve onlar sizi kopyaladı. Aslına bakarsanız ülkemizde bunun başarılı bir örneği var, bugün herkes biscolata yı biliyor ama onun üreticisi kim diye sorarsanız bir çok kişi Şölen adını size söyleyemeyecektir. Şölen ne yaptı, yeni bir marka oluşturdu ve tanıtım ve reklam faaliyetleri ile bu markanın herkes tarafından bilinir hale getirdi, bu ciddi bir başarıdır.

Markanızı oluşturma sürecinde en önemli işlerinizden biri de web siteniz olmalıdır. Kurumsal kimlik kurallarınıza uygun şekilde geliştirilmiş, kullanımı kolay bir web sitesi müşterilerinizin gözünde markanızın daha bilinir olmasını sağlayacaktır.  Eskiden görsel reklamlar ile markanızı yapılandırmanız daha kolayken şimdi iş çok boyutlu hale geldi. Web siteleri, mobil siteler/uygulamalar, sosyal medya, vs gibi yönetmeniz ve yapılandırmanız gereken birçok yeni mecra oluştu. Marka yaratma yolculuğunuzun en önemli destekçisi web siteniz olacaktır.